-
Vragen?
+31 (0)592 459 380
-
Stuur e-mail
info@wija.nl
Vragen?
Stuur e-mail
We reizen af naar Wageningen waar een bijzonder initiatief in de spotlight is gezet bij de Innovatieprijs van Regio Foodvalley. Bij Stadsbrouwerij Wageningen hebben we afgesproken met Dennis Lebbing, een van de brouwers, die ons in hun proeflokaal enthousiast ontvangt.
Het proeflokaal ziet er gezellig uit en bij de bar begint Dennis te vertellen: “Hier zien we op de muur een foto van één van onze boeren tijdens de gerstoogst van 2015. Sinds 2013 werken we met die groep boeren samen voor lokale granen. De basis voor al onze bieren zijn granen van agro-ecologische akkers en ondertussen werken we samen met meerdere boeren en zijn we de lokale graanketen aan het herstellen!”
Zijn die akkers dichtbij de brouwerij? “De dichtstbijzijnde akker is 1,5 km van de brouwerij, een paar akkers op 3 tot 5 km afstand en dan soms nog iets verder. Als je bij ons bier drinkt steun je dus ook echt lokale akkers en biodiversiteit! We vinden dat zelf heel logisch en niet bijzonder maar het gebeurd in Nederland bijna niet. Dus toen we door een lokale ambtenaar op deze innovatiewedstrijd werden gewezen heeft hij best wat overredingskracht moeten gebruiken voordat we ons hebben ingeschreven.”
Jullie zagen die wedstrijd niet zo zitten? “De mensheid brouwt al 6000 jaar bier, dus waarom is onze brouwerij dan innovatief? Wat niet veel mensen zich realiseren is dat bijna al het speciaalbier in Nederland wordt gebrouwen met granen uit de groothandel, die brouwerijen weten niet waar die granen vandaan komen. Dat lijkt mij heel vreemd, ik weet het precies en kan met zo’n boer ook leuk samenwerken en dat levert soms hele verrassende resultaten zoals een Roggeweizen met 80% rogge, bijna niemand kan het maken maar het bier had dus wel direct goud op Untappd.
Wat is Untappd? “Een soort Instagram voor bierdrinkers. Bierliefhebbers kunnen daarop bijhouden wat ze hebben gedronken en hoe lekker ze het wel of niet vinden. Afgelopen jaar was onze brouwerij daar de beste van de hele provincie! We doen dus iets heel erg goed en hebben het ‘lokale goud’ gevonden.”
Dat klinkt super, jullie hebben een schare liefhebbers om jullie heen? “Jazeker, een grote groep van bezoekers van ons proeflokaal, bezoekers van onze social media, website en nieuwsbrief en die hebben we allemaal opgeroepen om te gaan stemmen op onze nominatie ‘Brouwen aan een circulaire regio’.
Regio Foodvalley organiseert de wedstrijd en het lijkt erop dat ze er een behoorlijk feest van hebben gemaakt? “Klopt, ik was wel onder de indruk. Er waren in totaal 250 bezoekers op af gekomen. Vooraf konden de bezoekers de genomineerde projecten bezoeken. Dat is een leuk netwerkmoment om te zien wat er allemaal voor mooie initiatieven in onze regio ontwikkeld worden.”
En Dennis, hoe vond je het eigenlijk op het podium? “Op zo’n moment wordt het toch wel een beetje spannend. De andere projecten waren ook best wel goed dus het zou zomaar kunnen dat we met lege handen naar huis zouden gaan.” Maar dat was niet het geval! “Inderdaad. Vooraf had ik zitten denken dat de Publieksprijs eigenlijk wel een mooie opsteker zou zijn. We brouwen het bier immers voor ons publiek! En de publieksprijs was inderdaad voor ons, we zijn er ontzettend blij mee!”
Wat kunnen we nog meer verwachten? “We hebben het lekkerste bier en doen wekelijks rondleidingen en hebben ook een nieuw project. Sinds deze zomer hebben we een grote koperen stookketel en we zijn nu bezig om Gin, Korenwijn en Whiskey te maken. Dus onze slogan wordt nog interessanter:
Geniet & Steun Je Landschap