Lokaal eten

Wees Loyaal, Koop Lokaal

De AJK afdelingen Stroe-Wekerom en Ederveen hebben hun erfverkopen campagne Wees Loyaal, Koop Lokaal, afgesloten met een gezellige avond in Lunteren. De deelnemers en andere betrokkenen waren door de AJK afdelingen uitgenodigd om terug te kijken op de campagne en om hun volgende project te presenteren.

De AJK’s hebben met Wees Loyaal, Koop Lokaal een mooie actie opgezet voor boeren die op hun eigen erf een product verkopen. Al snel hadden 22 boeren zich aangemeld bij het initiatief. Alle deelnemers zijn toegevoegd aan een flyer met daarop de verkooppunten. De deelnemers zijn ook geïnterviewd over hun bedrijf en product. Het resultaat is te lezen in het prachtige magazine van AJK Stroe-Wekerom, dat je kunt vinden op hun website: https://ajkstroewekerom.nl/magazine/. Om de campagne compleet te maken is er een fietsroute gemaakt langs de verkooppunten. Ook de fietsroute staat op de website.

AJK voorzitter Gerrit ter Maaten vertelde trots over de campagne tijdens de bijeenkomst. En terecht, er is veel werk in gestoken en ze hebben het groots aangepakt. Er zijn 50.000 adressen bereikt met hun actie! Hij hoopt dat de deelnemers zich blijven inzetten voor de promotie van de erfverkopen. 

Gerdien Kleijer en Renée Baris van gemeente Ede vertelden op de avond dat er al veel is opgezet in de regio om de Korte Keten te versterken. Zoals de Pantry met korte keten producten op station Ede-Wageningen, de masterclass Korte Keten en de online marketing training van Wija Koers. Ze hebben ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om Vallei Proeflokaal onder de aandacht te brengen. Hopelijk willen meer boeren zich aansluiten bij het initiatief!

Marieke van de Ridder gaf nog een korte workshop over promotie van je product. Met een korte schrijfopdracht en tips en tricks kregen de boeren nog wat handvatten mee om hun korte keten product onder de aandacht te brengen. 

Het bestuur van AJK Stroe-Wekerom sloot de bijeenkomst af met een doorkijkje naar hun nieuwe project. Het komende jaar willen ze zich gaan richten op de toekomst van de jonge boer. Met de campagne Boer zoekt Boer willen ze jonge startende boeren zonder bedrijf koppelen aan oudere boeren die nog geen bedrijfsopvolger hebben. 

Na de presentaties was het tijd voor een biertje en een bitterbal. En om na te praten over de mooie acties van de agrarische jongeren.