Lokaal eten

Klanten vinden en binden voor ValleiProefLokaal.

De deelnemers van ValleiProefLokaal hebben tijdens voorgaande trainingen meegekregen hoe de verschillende social media platformen werken, hoe ze een optimaal social media bericht kunnen maken en hoe promoten van deze berichten kan helpen om het bericht onder een grotere doelgroep zichtbaar te krijgen.

Een volgende stap voor een nog groter bereik is het adverteren op Facebook en Instagram. Hiervoor maken we gebruik van een zogeheten Facebook funnel.

Wat is een Facebookfunnel?

Een funnel kan worden gezien als een denkbeeldige trechter, waarbij aan het begin een grotere groep mensen zich bewust is van jouw merk, maar naarmate de funnel vordert, blijven alleen mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn over. Deze mensen zijn dan potentiële klanten en worden geleid door verschillende fasen van het aankoopproces. Het doel van een funnel is om mensen bewust te maken van een product of dienst, hen te interesseren, hun interesse om te zetten in verlangen en uiteindelijk tot actie aan te zetten, zoals het doen van een aankoop of een winkelbezoek. Wij leggen graag uit welke fasen een funnel bestaat en hoe dit werkt! 

De fasen van de Facebookfunnel

Door mensen door de verschillende fasen van de funnel te leiden, kun je de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste mensen overbrengen, wat de kans op verkoop vergroot. De funnel bestaat doorgaans uit verschillende fasen; koud, lauw, warm en heet. Elke fase behoeft een eigen specifieke advertentie(s) met unieke content (teksten en foto's) die op elkaar aansluiten. 

  1. Koud: In deze fase zien mensen de advertentie voor het eerst en moeten ze jouw bedrijf nog leren kennen en is het noodzakelijk om vertrouwen op te bouwen. De advertentie kan in principe heel laagdrempelig zijn en vertelt iets over het bedrijf of speelt in op de interesse die de doelgroep heeft.
  2. Lauw: Mensen in deze fase hebben al eerder een advertentie gezien. Dit weet je omdat ze bijvoorbeeld de video hebben uitgekeken van de koude advertentie of omdat ze geklikt hebben op de link. Doel is om deze mensen net een beetje extra informatie aan te reiken zodat ze geïnteresseerd blijven en zodat ze met hoge waarschijnlijk ook geïnteresseerd zijn in de volgende fase.
  3. Warm: In deze fase weten mensen wie je bent. Ze hebben meerdere advertenties gezien en misschien zelfs al wel een actie gedaan zoals; websitebezoek, video uitgekeken of jouw Facebook- of Instagramprofiel bekeken. Dit is het moment waarop je jouw producten kunt presenteren. Zijn ze nog geïnteresseerd? Dan zijn ze…..
  4. Heet: Nu kun je een passende aanbieding doen met een link naar jouw webshop, website of een fysiek winkelbezoek.

Een Facebookfunnel voor ValleiProefLokaal

Specifiek voor ValleiProefLokaal gaan we een Facebookfunnel bouwen. We nemen jullie graag mee in dit proces en houden jullie op de hoogte van de voortgang. We starten de funnel met geitenmelkzeep van Huijskens en Hoven Melkgeiten. Per fase worden er advertenties ingesteld met als doel de denkbeeldige trechter vol te laten lopen met potentiële klanten die uiteindelijk bereidt zijn om een aankoop te doen. Graag nemen we jullie mee in het proces:


Fase 1 Koud: In de eerste fase starten we met een advertentie die aan zoveel mogelijk mensen wordt getoond. Het budget is ingesteld op €10,- per dag. Het is aan te bevelen om de doelgroep alvast af te bakenen wanneer je een bepaald bezorggebied hebt of wanneer je producten voor een bepaalde leeftijd zijn. Het kan ook zinvol zijn om gedetailleerde targeting (specifieke criteria en kenmerken van je doelgroep) in te zetten tijdens deze eerste fase. Je kunt hier kiezen voor; demografische gegevens, interesses, en gedrag.  Het omgekeerde is eveneens mogelijk. Je kunt ook mensen uitsluiten waaraan je de advertentie liever niet wil tonen. Bepaal daarom voortijdig met het bepalen van jouw ijkpersoon.

De doelgroep is als volgt ingesteld:

  • Locaties: Nederland
  • Leeftijd: 18-65 jaar
  • Geslacht: Alle geslachten
  • Interesses: Cosmetica of Zeep

We hebben een korte laagdrempelige video ingezet waarin de geiten gevoerd worden. De geiten hebben allemaal een naam waarmee we ze voorstellen in de advertentie. 

Om te testen of het toevoegen van de interesses Cosmetica en Zeep meer of minder afgespeelde video's oplevert hebben we de advertentie gekopieerd en de interesses verwijderd. 


Resultaten advertentiecampagne 03-07-2023

De campagne draait op 04-07-2023, 3 weken. Een goed moment om de resultaten te bekijken en te analyseren. 

Onderstaande resultaten zijn vanaf 13 juni tot en met 3 juli gemeten:

Bereik: aantal mensen die de advertentie tenminste 1 x heeft gezien.
Weergave: aantal keer dat de advertentie op een scherm is gezien.
Kosten per resultaat kosten per 1000 bereikte mensen
Besteed Bedrag totale kosten van de advertentiecampagne over de aangegeven periode


Er zijn inmiddels 156.017 mensen bereikt met de ingestelde advertentiecampagne voor een bedrag van €197,32. Dit betekent dat je 1 iemand kunt bereiken binnen de aangegeven doelgroep voor €0,0013. Dat is een relatief klein bedrag voor veel bereik. 

Nu willen we weten hoeveel er van de 156.017 mensen die bereikt zijn interesse hebben gehad in het getoonde advertentiemateriaal. (In dit geval een video) Deze mensen komen in aanmerking voor onze vervolgfase: lauw. 

Hiervoor hebben we aangepaste doelgroepen ingesteld. Hierbij gaan we mensen verzamelen die een bepaalde tijd of een hele video hebben bekeken uit onze advertentie. Deze doelgroepen blijven zich vullen naarmate de advertentie loopt. Deze doelgroepen kunnen we naderhand inzetten bij de advertentie in de vervolgfase.  


Fase 2: Lauw

Nu onze ingestelde doelgroepen groot genoeg zijn, kunnen we overgaan op de volgende fase. In deze fase gaan we iedereen die de video tenminste 10 seconden of langer heeft bekeken een nieuwe advertentie voorschotelen met een nieuwe video. Doel is om deze mensen net een beetje extra informatie aan te reiken zodat ze geïnteresseerd blijven en zodat ze met hoge waarschijnlijk ook geïnteresseerd zijn in de volgende fase.

De resultaten van beide campagnes: 

Bereik: aantal mensen die de advertentie tenminste 1 x heeft gezien.
Klikken op links: aantal mensen die op de link naar de website hebben geklikt 
Weergave: aantal keer dat de advertentie op een scherm is gezien.
Kosten per resultaat kosten per 1000 bereikte mensen
Besteed Bedrag totale kosten van de advertentiecampagne over de aangegeven periode

Door de campagne van fase 1 door te laten lopen, wordt de doelgroep steeds verder opgebouwd. We zien dat er voor een relatief klein bedrag €0,04 per klik doorgeklikt wordt naar onze website. 


Fase 3: Warm

Inmiddels zijn we aangekomen bij de derde fase. In deze fase hebben de mensen in onze doelgroep al meerdere advertenties gezien en misschien zelfs al wel een actie gedaan zoals een websitebezoek, video uitgekeken onze Facebookpagina of Instagramprofiel bekeken. Doordat deze doelgroep al een beetje bekend is met het merk, maken we nu een advertentie die gericht is op het product: Geitenmelkzeep. 

In deze advertentie gaan we nog niet over tot directe verkoop, maar benoemen we vooral de voordelen van het gebruik van het product oftewel de Unique Selling Points. 

vallei proef lokaal Facebook funnel Melkgeitenzeep

De derde fase van de campagne heeft nu ongeveer een maand gelopen. De advertentie is bedoeld om een 'warme' bezoeker de USP's van het product te laten zien. De advertentie moet daarnaast de Facebook gebruiker motiveren om een kijkje op de website te nemen. Kliks naar de website is het hoofddoel in deze fase van de funnel.

Klanten vinden en binden Facebookfunnel 

In een maand tijd is deze advertentie aan 9357 profielen laten zien. Daarvan is 1527 op de link naar de website geklikt. Dat is een doorklikratio van 16,31%. Dit is een (ver) bovengemiddeld resultaat! Dit zien we (in de afbeelding hieronder) ook terug in het resultaat.

Facebook Funnel boerderijwinkel resultaat

Opmerkelijk is dat het Meta advertentiesysteem vooraf aangaf (zie 1e kolom bovenstaande afbeelding) dat de kwaliteitsscore onder gemiddeld was. Om vervolgens, na het laten lopen van de advertentie aan te geven dat de daadwerkelijke resultaten allemaal bovengemiddeld liggen.

Dit geeft maar weer aan dat je als ondernemer niet zomaar overal vanuit kan gaan als het gaat om de verschillende advertentiesystemen. Het loont om te weten wat je doet. Zowel voor de resultaten van de advertenties als voor de besteding van het advertentiebudget.


Fase 4: Heet

De profielen die in de derde fase hebben aangetoond nog steeds betrokken te zijn hebben wij weer in een aparte doelgroep verzameld. Deze profielen zijn inmiddels zo warm (heet) dat het tijd wordt om deze profielen om te gaan zetten naar conversies.

boerderijwinkel advertenties

We tonen in deze fase een carrousel met de verschillende producten die de winkel te bieden heeft.

Blijf ons volgen! Wordt vervolgd!